Internetowe Konto Pacjenta. Jak się zalogować i sprawdzić swoje wizyty? [PORADNIK]

Internetowe Konto Pacjenta. Jak się zalogować i sprawdzić swoje wizyty?
Internetowe Konto Pacjenta. Jak się zalogować i sprawdzić swoje wizyty?
Internetowe Konto Pacjenta zapewnia nam wgląd we wszystkie nasze wizyty w ramach NFZ oraz niektóre prywatne. Znajdziemy tam nasze recepty czy zwolnienia. Jak zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta i jak sprawdzić, czy znajdujące się w IKP dane są prawidłowe? Nasza reporterka, Martyna Aftyka, nagrała dla Państwa praktyczny poradnik.

Kilka tygodni temu informowaliśmy w Uwadze! o bulwersującej sprawie ze Strzegomia. Rodzice dzieci uczęszczających do strzegomskich szkół zorientowali się, że w Internetowych Kontach Pacjenta ich dzieci znajdują się wizyty dentystyczne, do których nigdy miało nie dojść. Chodzi o wizyty warte w sumie kilka milionów złotych.

Zobacz reportaż Uwagi! >>>

Miliony na zabiegi, które nigdy się nie odbyły? "Nawet 12 tys. zł na dziecko"
Miliony na zabiegi, które nigdy się nie odbyły? "Nawet 12 tys. zł na dziecko"
20 znieczuleń zęba dziennie. Zabiegi za 8, a nawet 12 tys. zł na dziecko. Czy firma dentystyczna, obsługująca szkoły w Strzegomiu, pobierała z NFZ-u pieniądze za zabiegi, których nie było?

Jak sprawdzić swoje Internetowe Konto Pacjenta?

Aby sprawdzić, czy też nie padliśmy ofiarą takiej sytuacji, należy znaleźć w IKP zakładkę „Historia leczenia”, a następnie „Świadczenia w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia”.

- Co możemy sprawdzić? Czy taka wizyta rzeczywiście miała miejsce. Czasami może wyświetlać się wizyta, której nie odbyliśmy i wtedy powinniśmy to zgłosić – mówi nasza reporterka.

Zarejestrowane tam wizyty wycenione na 0 złotych nie powinny budzić naszego niepokoju.

- Jak poinformował nas rzecznik prasowy w centrali Narodowego Funduszu Zdrowia, takie wizyty, to wizyty w ramach ryczałtu. Zazwyczaj dotyczą wizyt w szpitalnych oddziałach ratunkowych albo u lekarza pierwszego kontaktu.

Jeżeli w ramach takiej wizyty musieliśmy coś opłacić, mimo że nie zostało to odnotowane w systemie, możemy zgłosić nieprawidłowość.

- Należy także pamiętać, że część placówek prywatnych korzysta z refundacji NFZ-u, dlatego może zdarzyć się, że zapłacimy za wizytę, która została już zrefundowana. To także powód do zgłoszenia nieprawidłowości – mówi reporterka.

Jeżeli wiemy, że nie odbyliśmy takiej wizyty, również powinniśmy zgłosić, że nie udzielono nam takiego świadczenia. Po wysłaniu zgłoszenia przez system, NFZ to zweryfikuje.

Dziecko w IKP

W naszym Internetowym Koncie Pacjenta można znaleźć również dane dotyczące naszego dziecka. Konto połączone jest z kontem rodzica, który ubezpiecza dziecko.

- Jeżeli jesteśmy drugim rodzicem, który nie ubezpiecza dziecka, to musimy po prostu poprosić drugiego rodzica, żeby nadał nam takie uprawnienia. Wtedy mamy wgląd we wszystkie świadczenia medyczne naszego dziecka – tłumaczy reporterka.

podziel się:

Pozostałe wiadomości