26 listopada 2013 / 19:50

Śmiertelna „Zakopianka”

Śmiertelna „Zakopianka”. Na odcinku ośmiu kilometrów zginęło w ostatnich latach kilkadziesiąt osób. Po śmierci 17-letniego ucznia na przejściu dla pieszych mieszkańcy podkrakowskiej gminy Mogilany przygotowują listę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych na przebiegającej przez ich miejscowości trasie Kraków – Zakopane. - Mam 30 nazwisk a będzie ich dwukrotnie więcej – twierdzi Sylwester Szefer, przewodniczący Stowarzyszenia Gminy Mogilany.

Na podkrakowskim ośmiokilometrowym odcinku „Zakopianki” są tylko dwa bezkolizyjne przejścia dla pieszych. Wiele osób nie może jednak z nich korzystać ponieważ nie wybudowano do nich dojścia. Aby załatwić sprawy w urzędzie czy odwiedzić znajomych mieszkających po drugiej stronie ruchliwej drogi ekspresowej, muszą więc korzystać z tradycyjnych „pasów”. Na żadnym z nich nie ma świateł. Wśród nich jest przejście, przez które przechodzą dzieci idące do podstawówki.

– To codzienne narażanie życia. Kierowcy nie chcą przepuszczać pieszych. Trzeba ryzykować – mówi Ryszarda Wnęk, przeprowadzająca dzieci przez pasy.

Odpowiadająca za utrzymanie drogi Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyjaśnia, że w centralnym rankingu gminne przejścia dla pieszych nie są uznane za szczególnie niebezpieczne. Stworzona przez GDDKiA lista obejmuje ostatnie pięć lat.

– Już byliśmy na 67 miejscu. Myśleliśmy, że wybudują nam bezpieczne przejścia, jednak znowu spadliśmy na odległą pozycję. Za mało ofiar – komentuje Józefa Górnisiewicz z Mogilan, która w wypadkach na „Zakopiance” straciła już trzy osoby.

Obecnie jedno z niebezpiecznych przejść znajduje się na 250 miejscu kolejności inwestycji. Inne na końcu liczącej 700 pozycji listy. Mieszkańcy gminy już kilkakrotnie blokowali prowadzącą do Zakopanego drogę. Zapowiadają kolejne protesty.

Komentarze

Dodaj komentarz do artykułu
  • Udostępnij komentarz w:
publikuj
Właśnie pojawiły się nowe () komentarze - pokaż
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
~Gość

Dziwne.
Sami mężczyźni ofiarami zakopianki. Nasuwa mi się takie dziwne skojarzenie, być może się mylę ale czy ci panowie nie byli czasem pod wpływem alkoholu. Czyja była wina, tych panów czy kierowców. Bardzo często jeżdżę zakopianką i widzę, że kładka w Mogilanach jest ale panowie wolą na skróty, przez barierki, bo do busa... rozwiń

  • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
      0
    • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
        0
      • zgłoś naruszenie
      ~Gość

      zakopianka

      hej mieszkam w londynie I jak mozecie to zrobcie reportaz I pokazcie jak w londynie kierowcy respektuja przechodnia. na przejsciach sa zolte kule I kierowca musi a nawet jest zobowiazany sie zatrzymac I przeposcic pieszego ale tu jest nawet kultura w jezdzie samochodem nie jak u nas

      • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
          0
        • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
            0
          • zgłoś naruszenie
          ~Gość

          jest proste rozwiazanie

          Jeśli za drogo jest wybudowanie kładki to dać ograniczenie do 30km/h i radary po obu stronach

          • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
              0
            • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                0
              • zgłoś naruszenie
              ~Gość

              (brak słów)

              mówią że pieniędzy niema na kładkę a publiczną toaletę w Warszawie pobudowali za 5 milionów złodzieje i oszuści aż patrzeć na nich nie moge

              • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                  0
                • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                    0
                  • zgłoś naruszenie
                  ~Gość

                  fotoradar

                  A gdzie są fotoradary i nasi wielcy Strażnicy Miejscy? Ograniczenie do 50 km, czynny fotoradar i prędkość mniejsza. Budżet pełny i mieszkańcy w połowie zadowoleni.

                  • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                      0
                    • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                        0
                      • zgłoś naruszenie
                      ~Gość

                      jesty na to sposób 2 w1

                      z racji tego, że jestem z słynnego terenu fotoradarów, śmietników itp... Koszalin, Słupsk, Biały, Bór... to wnioskuje, Niech ITD postawi stałe fotoradary, Straż Gminna i Gmina tzw "śmietniki" i wtedy kierowcy na pewno zwolnią i wtedy taki przypadek potraktujmy że to dla bezpieczeństwa a i przy okazji... rozwiń

                      • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                          0
                        • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                            0
                          • zgłoś naruszenie
                          ~Gość

                          Kampanie społeczne

                          Na kampanie społeczne w telewizjach wydaje się miliony złotych. Ostatnia "zwolnij o 10 km" lub coś ten deseń. Przecież ci co przekraczają prędkość nie przekraczają jej o 10 tylko o 20,30 km/h. Na takich kampaniach korzystają tylko telewizje, zarabiając miliony na ich emisjach. Za te pieniądze wybudowano... rozwiń

                          • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                              0
                            • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                                0
                              • zgłoś naruszenie
                              ~Gość

                              niebezpieczne drogi

                              Niebezpieczne drogi,wypadki,śmierć. Skąd ja to znam.Jutro tzn.27 listopada 2000 r moja siostra zginęła w wypadku drogowym w którym była pieszą na Krajowej 4. Rozumiem ludzi którzy utracili bliskich.Nie powinniście się poddawać walczyć z urzędasami o swoje prawa.Oglądałam program dotyczący niebezpiecznych... rozwiń

                              • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                                  0
                                • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                                    0
                                  • zgłoś naruszenie
                                  ~Gość

                                  Obserwacja

                                  Faktem jest zwalnianie kierowców w dwóch przypadkach A) Fotoradar B) Policja Są to tańsze rozwiązania niż kładka a skuteczne. I w tym bym na początku szukał rozwiązania problemu.

                                  • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                                      0
                                    • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                                        0
                                      • zgłoś naruszenie
                                      ~Gość

                                      [*]

                                      Ludzie walczą o głupią kładkę, bo zginęło tam już tylu ludzi. a wystarczyłoby wprowadzić jeden MĄDRY przepis drogowy. mieszkam w UK i przejścia dla pieszych oznaczone migającym światłem są bezpieczne, bo kierowca ma nakaz zatrzymania się gdy widzi pieszego stojącego przy przejściu. zignorowanie takiego przechodnia... rozwiń

                                      • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                                          0
                                        • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                                            0
                                          • zgłoś naruszenie
                                          Więcej komentarzy - rozwiń
                                          Pomoc | Zasady forum
                                          Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.