- Cieszę się, że będę już w szkole i że będę tam z połową swojej grupy – mówi Gaja Łaszewska. Gaję poznaliśmy we wrześniu ubiegłego roku. Jej przedszkole to jedno z nielicznych w Warszawie, gdzie są grupy dla sześciolatków. Gaja pewnie czuła się wśród znanych już w od trzech lat nauczycieli i dzieci w miejscu pełnym zabawek. Część zajęć była jednak również nauką. - Jest ogromna różnica w porównaniu z wrześniem 2009 roku. Chociażby to, że wystąpiła i zaśpiewała, bo wcześniej zawsze płakała. Poprawiła się w czytaniu Wyrobiła się w pisaniu. To jest bardzo dużo ten rok czasu. Miała czas, żeby pobyć jeszcze dzieckiem a już zacząć dorośleć – mówi Paula Buler, matka Gai. ---ramka 14547|prawo|--- Kuba wie już dobrze, jak wygląda szkolne życie. W klasie zerowej w szkole w Michałowicach pod Warszawą ma wielu przyjaciół. Choć zajęcia wyglądają tu inaczej niż w przedszkolu program nauczania jest taki sam. - Kuba jest bardzo spostrzegawczy. Jest inteligentny, nie ma trudności w rozumieniu sytuacji, ma bardzo bogate słownictwo. Jest bystry, ale ma trudności z koncentracja uwagi, z wysiedzeniem spokojnym na lekcji. Jest znużony i potrzebuje większej ilości przerw. To, że jest w szkole działa na jego korzyść. Już w tym roku uczestniczył w zajęciach reedukacyjnych. Pani reedukator zna mocne i słabe strony Kuby i na pewno ta praca będzie kontynuowana w przyszłym roku – mówi Joanna Burs, nauczycielka, szkoła podstawowa w Michałowicach. Dla nieśmiałego Kuby poradzenie sobie w nowych sytuacjach było dużym wyzwaniem. Testem na samodzielność były powroty szkolnym autobusem do domu. Od dwóch tygodni nauczyciele dzieci idących do pierwszej klasy, niezależnie czy kończą zerówkę w szkole czy są już w szkole mają obowiązek wystawienia cenzurki z informacją o gotowości szkolnej. W cenzurkach nie ma ocen tylko opis mocnych stron dziecka i wskazanie trudności. W szczególności zwrócono uwagę na: współdziałanie w grupie, umiejętności matematyczne, gotowość do czytania i pisania, uzdolnienia dziecka, sprawność fizyczna oraz samodzielność. W cenzurce nauczyciel może też dodatkowo opisać charakter dziecka.