Transportem szynowym zarządzają Polskie Koleje Państwowe, grupa kapitałowa zatrudniająca ok. 100 tysięcy pracowników. PKP każdego roku wspierane są publicznymi pieniędzmi przekraczającymi miliard złotych. Powstała osiem lat temu struktura, zrzeszająca kilkadziesiąt spółek zależnych dysponuje majątkiem wartym ponad 20 miliardów złotych. A jednak polskie pociągi to ścisk, tłok i brak miejsc siedzących czy nawet stojących. - W takich warunkach każdy przestaje być dżentelmenem, zaczyna zachowywać się jak zwierzę – przyznaje pasażer. Dodatkowo przepełnione składy często docierają do celu z dużym opóźnieniem. - Nie można mieć dobrego zdania o tych, którzy się spóźniają. Oczywiście pasażera nie interesuje czy akurat naprawiają tory, czy pociąg dogonił inny pociąg i musiał zwolnić – mówi Krzysztof Celiński, prezes PKP Intercity. Choć w Polsce przybywa chętnych do korzystania z pociągów, to polskie koleje nie wychodzą pasażerom na przeciw. Likwidują połączenia, a stan taboru i dworców pozostawia wiele do życzenie. - Krajobraz kolejowy w Polsce wygląda strasznie. W żadnym kraju infrastruktura dworcowa tak źle nie wygląda – przyznaje Stanisław Biega, Centrum Zrównoważonego Transportu. Dworzec Centralny w Warszawie każdego roku odwiedza 16 milionów podróżnych. Kiedyś był symbolem nowoczesności. Teraz straszy w środku miasta, podobnie jak setki innych dworców, które są brudne, zniszczone i przypominają tanie targowiska. - Dworzec Centralny nie jest w stanie dobrym i będzie remontowany. Ale na tym dworcu sporo się zmieniło. Jest czyszczony przez 24 godziny na dobę, jest ochrona. Nie znajdzie się tu osób patologicznych, bo takie się wyprasza – mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP S.A. Likwidowane połączenia, bałagan informacyjny, nieczytelne rozkłady jazdy. Kiedy pasażerowie w polskich pociągach wjadą na właściwe tory? Jakie nieprzyjemne niespodzianki czekają jeszcze na pasażerów? Jak klienci radzą sobie w trudnych warunkach podróży? Druga część reportażu o polskich kolejach w czwartek o 19.50. O podróżach pociągami czytaj także na Onet.pl.