Spoofing telefoniczny polega na podszywaniu się pod dowolny, inny numer. Jest to możliwe dzięki technologii, która łączy telefon nie z siecią telefoniczną, ale komputerową. Oszust może ręcznie wprowadzić numer telefonu i opis, który później wyświetli się jego ofierze jako połączenie przychodzące.
Spoofing. 26-latek stracił 59 tys. złotych
Ofiarą takiego oszustwa padł 26-letni mieszkaniec Poznania. Gdy zgłosił się na policję, powiedział, że otrzymał telefon, a dzwoniący miłym głosem poinformował go, że jest konsultantem jego banku. Powiedział, że dzwoni, ponieważ 26-latek wnioskował o pożyczkę. Młody mężczyzna nie składał takiego wniosku, więc chciał szybko zakończyć połączenie, ale rozmówca przekonał go, żeby tego nie robił. Poprosił poznaniaka, aby sprawdził numer na swoim wyświetlaczu z numerem oficjalnej infolinii banku. Gdy okazało się, że numery są takie same, wątpliwości 26-latka zostały rozwiane.
O sprawie poinformowaliście nas za pośrednictwem #tematdlauwagi. Masz temat, którym powinna zająć się redakcja Uwagi!? Oznacz publiczny post w mediach społecznościowych hashtagiem #tematdlauwagi.
Wtedy przestępca przeszedł do kolejnego etapu oszustwa. Przekonał swojego rozmówcę, że pieniądze zgromadzone na jego koncie są zagrożone, więc natychmiast powinien je wypłacić, a następnie przelać na „bezpieczne” konto za pomocą kodów BLIK.
26-latek, działając pod presją czasu, postąpił zgodnie z instrukcjami. W ten sposób stracił 59 tys. złotych.
Jak uniknąć spoofingu?
Policjanci podkreślają, że oszuści, wykorzystujący metodę spoofingu, podszywają się nie tylko pod pracowników banku. Często próbują również przekonać swoje ofiary, że są policjantami, prokuratorami czy pracownikami urzędów.
Dodają, że podczas takich rozmów zawsze występują dwa elementy - presja czasu oraz poczucie zagrożenia. Oszust próbuje wystraszyć swoją ofiarę, aby działała pod wpływem emocji.
Niestety, nie ma możliwości zablokowania takich numerów. Jedynym sposobem na ustrzeżenie się przed oszustwem jest zachowanie zdrowego rozsądku oraz zwiększenie świadomości dotyczącej metod i technik, które wykorzystują przestępcy.
„Aby nie dać się oszukać musimy uważnie słuchać dzwoniącego i panować nad emocjami. Jeśli nasz rozmówca poinformuje, że pieniądze na naszym koncie są zagrożone lub z innego powodu należy przelać je na inne konto - od razu powinniśmy się rozłączyć” - informuje poznańska policja.