Przeszedł z urną na otwarcie drogi. "Wysłaliście ludzi na śmierć"

TVN UWAGA! 310874
Uroczyste otwarcie odcinka drogi S5 łączącej Poznań z Bydgoszczą zostało nieoczekiwanie przerwane przez rodzinę 37-latka, który w listopadzie zginął w wypadku na udostępnionym wcześniej do ruchu fragmencie tej trasy. - Wysłaliście ludzi na śmierć – mówił podczas uroczystości brat ofiary.

37-letni Krystian Łaziński, prawnik i lekarz z polskiej rodziny mieszkającej na stałe w Australii, zginął w wypadku samochodowym podczas listopadowej wizyty w ojczyźnie. Zderzył się z jadącym z przeciwka busem na tymczasowo otwartym do ruchu odcinku S5.

- To syn powinien nas pochować, a my pochowaliśmy jego – ubolewa Beata Łazińska, matka 37-latka.

- Więcej samochodów jechało po lewym niż po prawym pasie. Strach tu było stać. Sfilmowałem sytuacje, gdzie samochody prawie się zderzały – dodaje Marcin Łaziński, brat ofiary.

Marcin Łaziński, na co dzień prawnik, rozpoczął w Polsce prywatne śledztwo. Szybko zdał sobie sprawę, że przyczyną wypadku mogło być fatalne oznakowanie drogi. Ruch na niej odbywał się – do czasu oddania drugiej jezdni - w obu kierunkach, ale kierowcy byli przekonani, że jadą drogą ekspresową i zajmując dwa pasy ruchu narażali się na śmiertelne niebezpieczeństwo.

- Zawiozłem materiał nagrany w tym miejscu do prokuratury w Żninie i na policję. Powiedziałem, że tam dojdzie do kolejnego śmiertelnego wypadku. Jak wróciłem z obiadu, chciałem jeszcze raz to raz nagrać, dojeżdżam, a tu okazało się, że droga jest zamknięta – opowiada Marcin Łaziński.

Tydzień po śmierci Krystiana w podobnych okolicznościach doszło do kolejnego śmiertelnego wypadku. Zdenerwowany Marcin Łaziński próbował ustalić, kto w zarządzającym drogą urzędzie, odpowiada za fatalne jej oznakowanie.

- Chciałem się dowiedzieć, co to za geniusz dopuścił ludzi na śmierć. To, co zrobiliście to pośmiewisko, to jest zabójstwo – mówił Łaziński do rzecznika bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Relacje innych kierowców

Urzędnicy tuż przed świętami uroczyście fetowali oddanie do użytku całej drogi S5. Rodzina Krystiana postanowiła przypomnieć świętującym, że finał inwestycji został napisany krwią. - Mam pustą urnę dla GDDKiA, dla kolejnej ofiary waszego zaniedbania i niekompetencji. Nie umiecie postawić pachołków, wysłaliście ludzi na śmierć – mówił podczas konferencji prasowej poświęconej otwarciu nowej trasy.

Emisja pierwszego reportażu na temat oznakowania drogi uruchomiła lawinę – zgłosiło się wiele osób, które jadąc S5 znalazły się w podobnej sytuacji.

- Nie dziwię się, że był tam jeden lub drugi wypadek. Nie miałam w ogóle pojęcia, że była to droga dwukierunkowa. Sama mogłabym mieć w tym dniu wypadek. Z daleka zobaczyłam, że jedzie samochód, ale na szczęście miałam, gdzie uciec. Jak zobaczyłam Uwagę! to uświadomiłam sobie, że też mogłam zginąć – mówi pani Wiesława z Szubina.

- 3 listopada jechaliśmy z narzeczonym do Poznania. Byliśmy przekonani, że jesteśmy na drodze ekspresowej. Chcieliśmy wyprzedzić auto. Wjechaliśmy na lewy pas, po chwili prosto na nas jechała ciężarówka. Zaczęłam krzyczeć i zjechaliśmy na prawy pas. Wtedy dotarło do nas, że nie jesteśmy na drodze ekspresowej. To cud, że żyjemy – mówi Natalia Bartoś.

"Dochowałem starań"

Czy urzędnik, który projektował oznakowanie drogi popełnił błąd?

- Trudno mi to ocenić. Dochowałem starań, prowadziłem wszystko zgodnie z przepisami i wydaje mi się, że wszystko było zrobione tak jak należy – twierdzi.

- Jestem projektantem, a o tym, co jest na drodze, decyduje organ zarządzający ruchem, a nie ja. Ja przygotowuję projekt i daję go do opinii organów powołanych, w tym przypadku starosty, komendy powiatowej policji, komendy wojewódzkiej policji i do zatwierdzenia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Nie mam żadnego wpływu na to jak ostatecznie wygląda. Sądzę, że ten projekt można opracować na dziesięć różnych sposobów, a od tego są kolejne organy, żeby były w stanie ocenić wpływ takiej organizacji ruchu na bezpieczeństwo – dodaje urzędnik.

Skontaktowaliśmy się z reprezentującym projektanta prawnikiem. Mówił, że jego klient nie chce odbierać telefonów od brata zmarłego Krystiana, bo zaburzają jego spokój, a nawet mogą one być próbą wpływu na jego zeznania. Zeznania w śledztwie, w którym prokuratura ustala, czy na tragiczne wypadki miało wpływ oznakowanie S5.

- Prokurator zdecydował się powołać biegłego z dziedziny inżynierii i organizacji ruchu drogowego, po to, aby stwierdzić, czy organizacja ruchu na tym odcinku była prawidłowa i czy wprowadzone oznakowanie było czytelne dla uczestników ruchu drogowego – mówi Agnieszka Adamska-Okońska z Prokuratury Okręgowej w Bydgoszczy.

Rodzina Krystiana pożegnała zadowolonych z siebie oficjeli pieśnią „Amazing Grace”, czyli „Niesamowita Łaska”. Przy jej dźwiękach w anglosaskich krajach od wieków żegna się zmarłych.

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Zamówili meble i zaczęły się problemy. „Pani A. zapłaci, żeby ten program nie był emitowany”

Zamówili meble i zaczęły się problemy. „Pani A. zapłaci, żeby ten program nie był emitowany”

Czy panią Martę można było uratować? „Nawet nie włączyli sygnałów w karetce”

Czy panią Martę można było uratować? „Nawet nie włączyli sygnałów w karetce”

Miał ponad 3 promile alkoholu i kierował autem. Świadkowie zatrzymali nietrzeźwego kierowcę

Miał ponad 3 promile alkoholu i kierował autem. Świadkowie zatrzymali nietrzeźwego kierowcę

Piekło 5-letniego Piotrusia. „Biła go po twarzy i szarpała”

Piekło 5-letniego Piotrusia. „Biła go po twarzy i szarpała”

Po czterech latach odzyskała córkę. „Sprawiedliwość wygrała”

Po czterech latach odzyskała córkę. „Sprawiedliwość wygrała”

Oceń stan szkolnej toalety, pobierz dokument!

Oceń stan szkolnej toalety, pobierz dokument!

Komfort czy koszmar? Jaki jest stan szkolnych toalet?

Komfort czy koszmar? Jaki jest stan szkolnych toalet?